Spurvelundskolen i Odense
- et
fristed til fælles virke og fælles gavn |
Spurvelundskolens historie gennem 30 år.
En skole bliver til
- Forord - Hvorfor
- En skole bliver til
- Skoleudvidelser / centralskole
- Skolen bygges.
- Skolen der forsvandt i mosen
- Så kom spaden i jorden
- Skolen bemandes.
- Skolens første tid.
- Skolen navngives.
Den 13 / 8 – 63 er skolens fødselsdag. Spurvelundskolen
længe leve !
Forord
I forbindelse med indførelse af selvstyre på Odenses
skoler skal hver skole lave en slags virksomhedsplan, en SPURVELUNDSKOLENS HVEM,
HVAD,HVOR. Jeg begyndte at tænke i de baner og tilføjer et HVORFOR. Hvorfor er
Spurvelundskolen sådan og sådan ? Hvad ligger forud ? Hvad er historien bag ved
?
Det er dette redaktionen ved Jørgen Pedersen har bedt mig
skrive lidt om. Her er beskrevet tilblivelsen. Tiden før er beskrevet i
Lokalarkivets beretning. Jeg har til disse artikler fået hjælp af
sognerådsmedlemmerne Robert Madsen, Allesø og Niels Torp, Broby,
sognerådsformand & stadsskoleinspektør C. Jeppesen samt overlærer Erik
Jørgensen.
J. Okkels.
En skole bliver til
Det var en stolt sognerådsformand, der den 13.
august 1963 kunne indvie både Spurvelundskolen og Kroggårdsskolen.
Kroggårdsskolen blev bygget for at aflaste Næsby Skole, idet Næsbyområdet var
præget af et hurtigt voksende boligbyggeri. Spurvelundskolen var en
centralisering, sammenlægning af skolerne i Allesø og Næsbyhovedbroby. Sidst i
50-erne gik centraliseringen af landsbyskolerne sin sejrsgang over det ganske
land. Man nedlagde de "stråtækte" skoler. Denne centralisering foregik ikke
altid uden "sværdslag". I 1948 var tegningerne til Allesø-Næsbyhovede-
Centralskole allerede til høring. Skolen var placeret, og det første jordstykke
var købt.
Hvorfor varede det så længe ?
Inden jeg prøver at kortlægge den skolepolitiske
udvikling, vil jeg prøve at give en beskrivelse af situationen i 1960, en
situation der medførte at politikerne kunne indse, at nu skulle der ske noget. I
Allesø-Næsbyhovedebroby Kommune så skolebilledet således ud: Næsby Skole, Allesø
Hoved- og Forskole, Broby Hovedskolen og Broby Forskole. Kroggårdsskolen skulle
påbegyndes. Denne skole skulle samtidig være kommunens overbygningsskole med
realafdeling og frivillig 8. og 9. klasse.
I de 2 sogne Allesø og Broby var der som sagt 3 skoler
adskilt af Viemoserenden. Udbygningen af boligområder i Broby var endnu ikke
påbegyndt. Det første boligområde, Kirsebærvænget, blev først påbegyndt i 1968.
Der var indført årgangsdelte klasser og mellemskolen var blevet afskaffet. D.v.s.
at de elever, der ønskede at fortsætte undervisningen, skulle blive på
hjemskolen også i 7. og 6. klasse. De store årgange prægede også området, så der
i 1960 var ca. 180 elever. Eleverne fordelt på 8 klasser i 4 normalklasserum. og
2. klasserne i forskolerne, 3. – 7. klasse i hovedeskolerne. For at få lokaler
lejede man 3 lokaler, bl.a. i Allesø Præstegård. På den måde genindførte man den
gamle vandrelærerordning. Men dette var ikke nok. Man måtte skride til en
centralisering. Man forflyttede eleverne fra 6. og 7. klasse i Broby over
Viemoserenden over til de tilsvarende klasser i Allesø. På den måde sparede man
mindst en lærer og en klasse.
I Allesø-Næsbyhovedebroby Kommune så skolebilledet således
ud: Næsby Skole, Allesø Hoved- og Forskole, Broby Hovedskolen og Broby Forskole.
Kroggårdsskolen skulle påbegyndes. Denne skole skulle samtidig være kommunens
overbygningsskole med realafdeling og frivillig 8. og 9. klasse.
Skoleudvidelser /
centralskole
Sognerådet lod udarbejde tegninger til en centralskole.
Denne plan blev sendt til høring i fælleslærerrådet her vandt tankerne ikke
gehør. Lærerne og skolelederne ønskede at bevare de 2 skoler. De skulle i stedet
udbygges med en gymnastiksal begge steder, et skolekøkken i Allesø og et
sløjdlokale i Broby, for som fælleslærerrådet udtalte dengang i juni 1950: " Vi
er stadig af den formening, at den værdi, der ligger i de mindre skolers nøjere
kontakt med de enkelte hjem, er af større værdi, end de fordele, der opnås ved
en centralskoleordning". ( Udtalelsen er ikke fra i dag , men fra 1950.)
Fordelen ved centralskolen ville bl.a. have været, at man
nu kunne få 7 årgangsdelte klasser i stedet for 4 klasser med 2 årgange. Det var
også blevet billigere kun at bygge faglokaler ét sted, - faglokaler som skulle
opfylde de krav, der var stillet i den nye skolelov: (1937). Noget tyder på, at
sognerådet begraver disse tegninger og ideer om en centralskole i den fugtige
mosejord, thi allerede i december 1950- et halvt år efter
centralskoleordningerne – udarbejder sognerådet nu nye tegninger. Der var
sognerådsvalg i 1950. I de nye tegninger er der ingen placeringsvanskeligheder
eller centraliseringsplaner, for nu skal Allesø og Broby Skole begge udbygges
med faglokaler. Der er nu et politisk flertal for at bevare de små skoler. Disse
synspunkter støttes kraftigt af skolernes ledere og personale samt af forældrene
i de 2 sogne. man ønskede at bevare magten i eget hus. Man gik imod
centraliseringen. "Hellere nr. 1 i Allesø/Broby end nr. 2 i Allesø/Næsbyhovedebroby",
som Cæsar kunne have sagt. At denne ordning så indebar, at landsbyskoleordningen
blev bevaret, og at de nødvendige byggeudgifter ville blive øget, var en anden
sag.
Jo ! "Jerntæppet" gik ned ved Viemoserenden. Allesø og
Broby var delt, men man var enige: Ingen centralskole – de to sogneskoler med
forskoler bibeholdes. Andre sognestridigheder kunne man ind imellem ordne rent
korporligt omkring Viemoserenden. Dog har man endnu kunnet finde våben o. lign.
fra jernalderen i Viemosen ! Jeg er forbavset over den udvikling af skolevæsnet
– eller mangel på samme – som skete først i 50-erne i Allesø- Næsbyhovedebroby
kommune. F.eks. mangler jeg udsagn om, at kommunen selv vil tilbyde elever efter
7. klasse videreuddannelse.
Med en centralskole kunne man have lavet en fælles
overbygning for hele kommunen, ligesom det faktisk skete rundt om i andre af
landets kommuner. Skulle man have en realeksamen, måtte man mod større eller
mindre betaling sende sine børn til Odense. På næste side er en skitse til
centralskolen 1950. ( denne findes ikke i denne udgave af historien / lb
18.06.2008). Den blev samme år tegnet om til udvidelse af de 2 sogneskoler. Jeg
håber på, snart at kunne vise alle tre sæt
tegninger, idet jeg er gået på jagt efter
sognerådsprotokollerne fra 1950 – 1960. Hvorfor blev, udbygningen af Allesø og
Broby skole på tegnebrættet, og hvorfor skulle der gå 10 år, inden man begyndte
at tænke på Spurvelundskolen? Det eneste synlige bevis på udvidelse blev en
pavillon ved Broby Skole. amtidig blev de økonomiske problemer også løst, idet
sognerådet vedtog at bygge skolen som elementbyggeri. Det må huskes, at samtidig
med denne skoles opførelse, havde sognerådet også Kroggårdsskolen under
opbygning.
Skolen bygges
Set i bakspejlet er der noget, der tyder på, at i og med
skolens placering var vedtaget, blev der også løst op for pengesækken.
Fælleslærerrådets ønske om i første etape at få en fagfløj med sløjd og
hjemkundskab og senere Fysik med, blev opfyldt, ja man fik også lov til at lave
et omklædningsrum i kælderen om til formningslokale, medens en bevilling til et
forhæng til omklædningsrummet og et forhæng til skolekøkkenets lille bolig ikke
gik igennem. Boligen er nu tilholdssted for skolesundhedsplejen. Samme dag blev
der bevilliget en tilbygning til toiletter samt et opbevaringsrum i aulaborde og
stole.
I 1960 var der 2 førstelærer, 2 folkeskolelærerinder og 3
lærer. Foruden den indførte årgangsdeling var den danske skoles bibel udkommet i
1958: " Den blå betænkning". Det medførte at engelsk blev obligatorisk fag fra
5. klasse. Skolerne her indførte det allerede fra 4. klasse. Eleverne skulle
have fysik både i 6. og 7. klasse, og det skulle kun være tavlekridtsfysik. Der
skulle laves forsøg. Ligeledes blev tysk obligatorisk i 7. klasse. Den blå
betænkning lagde stor vægt på de praktiske og kreative fag samt idræt. Hver
årgang fra 1. – 7. klasse havde i gennemsnit 6-7 timer mod nu 3-4 timer. Skulle
skolerne leve op til intentionerne i den ny skolelov, var det nødvendigt med
flere lokaler.
Specielt var det nødvendigt at bygge faglokaler. Det
nærmeste man kom en fagskole, var ribbevægen i Allesø Forsamlingshus, og så
havde man i 1955/56 anlagt en fælles sportsplads i grusgraven i Allesø, der hvor
der nu er bl.a. tennisbaner. Sådan nogenlunde var situationen. Der skulle bygges
eller udbygges. Der skulle penge på bordet. Men hvor og hvor meget ?
Skolen der forsvandt i
mosen
Hvad skulle barnet hedde ? Survelundskolen eller
Viemoseskolen ? Svaret er bekendt. Hvorfor blev det ikke Viemoseskolen ? Kan
forklaringen være, at den centralskole, hvortil der i 1949 blev lavet tegninger
og beskrivelse, ikke blev til noget. Centralskolen skulle have været placeret i
den vestlige del af Broby Mose tæt ved Beldringevej. Kommunen havde købt en
parcel til en fælles sportsplads. Endvidere havde man forkøbsret til yderligere
jordopkøb til en centralskole der på stedet. Arealet blev planeret og tilsået,
men da man skulle tage det første høslet – slå det første græs – sad maskinen
fast ! Placeringen af den nye samlede centralskole havde voldt mange kvaler.
Den omtalte sportsplads lå imellem Allesø og Broby, så centralt, at det næsten
kunne betegnes som ingenmandsland. Hvem ved? Måske var der allerede personer,
der havde visioner om, at man kunne udbygge Viemoserenden til friluftsbad ?
Så kom spaden i jorden
Hvorfor blev udbygningen af skolerne i Allesø og Broby
ikke til noget? var man alligevel ikke politisk så enige, som referaterne har
antydet? Desværre er sogneprotokollerne endnu ikke duk
ket op, men i amtsrådets protokol kan læses, at
undervisningsministeriets skolebygningskvote for 1954 er opbrugt, - men kommunen
må gerne fremsende fornyet ansøgning. Det kneb altså med økonomien, og måske
begyndte man at indse, at det var for kostbart at udbygge begge skoler med
almindelige klasselokaler samt med faglokaler til gymnastik, sløjd og
hjemkundskab. Tiden var åbenbart ikke moden til en centralskole, for i juni 1955
skriver skolekommissionen efter at have vurderet arkitektens detailprojekt for
begge skolers udbygning: "På grund af usikkerheden om den fremtidig
skolestruktur blev det vedtaget at henstille til sognerådet indtil videre at
stille hele sagen i bero." Men hvad med den fremtidige skolestruktur? Der skulle
udbygges med en overbygning i Næsbyområdet. Så kunne man nøjes med at have
1.-5.kl. på skolerne i Allesø og Broby. (Som et kuriosum kan nævnes, at man i
1956 førte forhandlinger med Lumby om en fælles eksamensordning.). Som tidligere
nævnt i voksede elevtallet, og da man skulle indføre årgangsdelt
undervisning, måtte man leje lokaler ude i byen og
tvangsforflytte elever fra Broby til Allesø. Nu begyndte forældrene også at
presse på. Man ønskede at få bygget en tidssvarende skole, og en afstemning
blandt forældrene viste, at de ønskede, at eleverne skulle have undervisning
hjemme i lokalsamfundet også i 6.- og 7. klasse. Centralskolen blev taget ud af
mølposen igen. (Mosegrunden havde kommunen solgt igen.) Den 3. marts 1959
henstiller skolekommissionen til sognerådet, at der bygges en eksamensskole for
hele kommunen, og at der bygges en 7. klasset centralskole fælles for Allesø og
Broby. Rom blev ikke bygget på én dag. Det blev centralskolen heller ikke, for
bladrer man videre i skolekommissionen protokol, finder man under den 16. januar
1960 et eneste punkt på dagsordnen med følgende referat: " Det vedtoges at
henstille til sognerådet, at der snarest udpeges en plads til den kommende
centralskole for Allesø og Broby, udarbejdes tegninger og undersøges muligheder
for at udføre arbejdet i etaper”
Problemet var stadig: Hvor skulle barnet ligge ? Det står
han i det uvisse, hvem der først førte passeren og fastsatte stedet for skolens
placering, men, – skolen kunne næppe placeres ret meget mere centralt, når man
skulle tage hensyn til yderdistrikterne. Man havde også kæmpet bravt for at
bevare Broby Forskole. Det lykkes ikke, men man fik dog lov til at medbringe
katederforhøjningen til den nye skole. Ellers flottede man sig ikke med inventar
; det meste var genbrug/overførte varer. Nævnes skal det dog, at man fik lov til
at anskaffe et pianette. Sidst på efteråret 1961 (i skrivende stund netop for 30
år siden) blev det første spadestik taget, og overskriften i avisen lød: "Fra
bar mark til moderne centralskole". Efter en uges ekstra sommerferie kunne
skolen begynde i august 1962. Man havde klassefløjen, lokalerne 1 – 7, til 8.
klasser. Der var således småbørnsundervisning fra kl. 8.- til 16.-. I
frikvartererne blev nr. 4 brugt som lærerværelse og kontor. Idræt foregik på
stadion, i grusgraven og i Allesøhallen.
Skolen bemandes.
Pr. 1. august 1962 var ansat 6 lærer, + 1 vikar for den
kommende skoleleder. P. Ulrikkeholm var konstitueret som skoleleder de første
måneder. I august blev Niels Henriksen ansat som pedel blandt 54 ansøgere. I
skoleåret 62/63 blev skolen færdig bygget, ligesom "Hytten" (nuværende lokale
for BH-kl.) blev bygget til den nye førstelærer, som tiltrådte 1. okt. 1962. Til
stillingen som skoleleder kunne ingen af de to tidligere førstelærere samle
flertal, hvorfor skolekommissionen indstillede undertegnede ( Jørgen Okkels /
lb 18.06.2008) enstemmigt. Skolens kontor blev indviet lidt utraditionelt ved et
møde mellem kommuneingeniøren og 3 stridende lodsejere. Man kunne ikke blive
enige om en vejs benyttelse!! Kontoret havde ingen møbler, væggene stod rå og
rummet var knap nok tørt efter grovpudsningen. Årsafslutningen i juni –1963
kunne finde sted i aulaen. Det trak folk af huse, så vi fik virkelig brug for
vor aulastole og borde. Flere af forældrene følte, at de var kommet til
ballonfest, fordi der i aulaen var ophængt runde hvide lampekupler. (disse er nu
udskiftet med knap så "dekorative", men mere energirigtige armaturer).
Skolens første tid
Så endelig den 13. august 1963 kunne skolen indvies. Den
13 / 8 – 63 er skolens fødselsdag. Skolens graviditetsperiode var således næsten
12 måneder. Helt op til indvielsen var der hektisk aktivitet, ja, aftnen før
blev der plantet træer og buske i skolegården, og gartneren kunne først aflevere
plantekummerne til aulaen tidlig om morgenen på selve dagen. Et stort problem
blev først løst 2 år senere. Skolen var jo blevet gravet ned, og det viste sig,
at der stod op til ½ m. vand under gymnastiksalen, og kælderen var ofte
oversvømmet, så der måtte ekstra dræning til. Skolen havde egen vandboring, man
det måtte lukkes, da der kom mere sand end vand ud af bruserne. Det medførte
dog, at der nu kom vandværksvand til Broby, og til en rimelig pris.
Sportspladsfirmaet gik desværre konkurs, hvorfor sportspladsen først blev
brugbar i – 1964 / 1965 . Selv om skolen var nedgravet, for på dette tidspunkt
var skolens udendørsbelysning den eneste ordentlige gadebelysning, der fandtes i
Broby. Det, mente mange, var det rene fråds.
Centralskolen var nu en realitet. Der forestod nu et
arbejde med også at få den til at blive en Fælles skole for lærere, elever og
forældre. Det gavnede just ikke, at man havde en ren Allesø – klasse og en ren
Broby - klasse. Skolekommissionen pålægger derfor skolen, at klassedannelsen i
centralskolen ikke må ske efter geografiske kriterier.
Skolen navngives
Allesø Næsbyhovedebroby Centralskole eller i forkortet
form ABC- skolen var skolens navn i startfacen. Men – som et sognerådsmedlem
lakonisk bemærkede: " De lærer vel også andet end ABC ’en på den skole!" – og
dermed var vejen banet for en omdåb. Valget kom til at stå mellem Viemoseskolen
og Spurvelundskolen. Det var dengang af stor psykologisk betydning, at man fandt
et neutralt navn, hvilket måske vanskeligt forstås i dag, hvor ingen tænker på
Viemoserenden som en "grænseflod".
SPURVELUNDSKOLEN LÆNGE LEVE
Spurvelundskolens historie er lettere redigeret 18.
juni. 2008 af Lars Bjørnsten
|