Titel: "Døden
-Sorgen - Accept af
døden "
Projektets ide er et
illustreret eventyr.
"Historien om en
moder" skrevet af H.
C. Andersen i 1848,
illustreret i 7
farvebilleder ud fra
Elisabeth
Kubler-Ross sorg
teori's 5 stadier:
De 2
første
Illustrationer ser
jeg som
optaktsbilleder, som
indføring i
eventyret.
De 7
illustrationer
følger ligeledes
beretter modellens
spændingskurve:
Anslag
(Problem/vinkel
Billede 1: Moderen
sidder angst og
våger over sit syge
barn.
Præsentation af
hovedpersonerne.
Billede 2: Den gamle
mand sidder i stuen.
Moderen liver lidt
op i håbet om at
barnet må overleve.
Billede 3: Moderen
der har blundet
kort, vågner op i
chok, da hunfinder
sig selv alene i
stuen. Døden har
taget hendes barn.
Konflikt optrapning.
Billede 4: I sin
afmagt og vrede
løber moderen ud af
sit hjem, for at
finde Døden og
hendes barn.
Udenfor møder hun
natten.
Point
of no return.
Billede 5: Moderen
købslår/ofrer sig i
fortvivlelse til
Natten, en
tornebusk, en sø og
en gammel graverkone
for igennem sin
selvopofrelse at
genvinde sit tabte
barn.
Klimaks.
Billede 6: Moderen
er i fortvivlelse da
hun står over for
Døden i hans
drivhus. Døden viser
moderen to mulige
livscyklusser, en
lyksalig og en
ulykkelig. Moderen
opgiver troen på sin
ret til, at få sit
barn igen, til at
dømme hvem der
skalleve og hvem der
skal dø.
Udtoning.
Billede 7: Gennem
denne afklaring, når
moderen til
erkendelsen om at
døden efter
Guds
vilje er det bedste.
Døden bærer barnet
ind i paradisets
have, mens moderen
knæler ned og beder.
Projektets ide og
berettigelse:
Et
illustreret eventyr
af Hans Christian
Andersen med fokus
lagt på "Sorgens
ansigt".
Eventyr
illustrationerne er
tænkt som højre
helsides A4
farveillustrationer,
hvor den tilhørende
tekst kan stå på
modsatte side.
De
enkelte
illustrationer skal
bære referencer til
ekspressionismens
genre relaterede
malerier,
eksempelvis Edward
Munch 's ((Det syge
barn "1927.
Projektet er tænkt
som bidrag til en
brochure
omhandlendeproblematikken
((At miste ", og
kunne eventuelt
indgå i Kræftens
Bekæmpelses
materiale til
efterladte.
Målgruppe: 15-35
årige.
Projektets
problemstilling:
Døden
er en af
tilværelsens
absolutter, som den
teknologiske
udvikling ikke har
kunnet ændre på,
ikke kunnet afværge,
ikke kunnet
planlægge og ikke
kunnet indpasse ind
i et liv der er
baseret på logik og
rationel tænkning.
Død
efter lang tids
sygdom og alderdom
kan vi acceptere med
resignation, selv
død ved ulykker kan
vi tilskrive
skæbnen, men at et
menneske dør uden
påviselig grund,
griber os med en
følelse af
meningsløshed, vi
befinder os i et
tomrum, hvor
rationel tankegang
ikke giver os nogle
pejlinger vi kan
handle ud fra. Den
bratte
og uforklarlige død
giver os ingen
forklaringer og
årsager vi kan
forholde os til. Vi
står kun med døden,
en død der ikke
udgør nogen fysisk
størrelse. Døden
efterlader os med en
følelse af tomhed,
et sort hul. Vi
føler en fysisk
smerte, vi har
mistet noget af os
selv, en del af os
er revet væk.
Døden
og den efterfølgende
sorg er svær at
forklare og en
afklaring beror i
højere grad på den
enkeltes forhold til
det metafysiske. I H
C. Andersens
tilfælde en stærk
tro på
kristendommen. Nu er
døden blevet
institualiseret ,
den er taget ud af
den sammenhæng livet
ellers er levet i.
Denne
fornægtelse af
forgængelighed er
resulteret i et
paradoks - på den
ene side er døden
tabubelagt - og på
den anden side og
måske derfor
fascinerende og
dragende. Denne
dragen mod døden,
kommer bl.a. til
udtryk igennem
"ekstreme sports "
så som
bjergbestigning,
rapelling,
Paris-Dakar løbet
m.m.
Deltagerne giver
ofte udtryk for at
de virkeligt mærker
livet bruse i årene
når de står og
balancere på kanten
og faren for at
miste det er
overhængende. Når de
står ansigt til
ansigt med døden
først da føler de en
væren.
Projektets formål:
At
integrere døden og
sorgen i sin
kontekst "livet"
igen. Bringe det
irrationelle tilbage
i det rationelle, og
derved skabe
fundament for de
åndelige og
følelsesmæssige
værdier, som
logikken og
videnskaben i lang
tid har skubbet ud
på et sidespor.
Tiden er efterhånden
kommet hvor den
dualistiske
verdensorden må vige
for en holistiske
verdensopfattelse,
hvor krop og sjæl,
materien og ånden
atter føjes sammen
igen.
Se
Erik Petri's
hjemmeside