|
Min Skoletid 1943-1950
fortalt af Solveig Andersen Bogensevej 387 Næsbyhoved Broby
Jeg har vel været 5-6 år, da jeg skulle lære at køre på
Cykel. Det foregik med et kosteskaft sat fast, bag mit Cykelsæde,
turen gik omkring Broby Kro, men på hjemvejen siger min Mor: “
Frøken Bentsen kommer bag fra, nu har du at Cykle ordentligt”.
Det gjorde jeg også, men jeg tænkte på alle de ting man skulle gøre,
når Lærerinden, Læreren eller Præsten kom, da jeg så hendes forhjul,
på min Venstre side, hvor hun ville udenom, rejste jeg mig op og
nejede! - der lå vi alle tre i en klump- jeg havde selvfølgelig
bremset Vi børn blev opdraget til fra ganske små, at Lærerinden,
Læreren og Præsten var nogle meget specielle mennesker.
Om dette var indledningen til min ulykkelige Skolegang de første tre
år, ved jeg ikke, men der kan vel ikke være så mange, der nedlægger
Lærerinden, før man begynder i Skolen.
Jeg er født Oktober 1936, startede i Skolen April 1943. Der var
Krig, så det var sparsomt med næsten alt!
Vi gik til Skolen alle sammen, der var mange fra Kirkendrup og
Skovshøjrup, det var en lang tur. Vore Skoletasker var med lang
Skulderrem, i den havde vi en Madpakke Penalhus, som var lavet af
træ og med et Skydelåg.
Vi blev ude i Gården indtil Lærerinden kom ud, fik os ind på en
række to og to og så var det ind, stille og roligt. Det var
Tomandspulte vi sad ved. De var skrånende, øverst på et plant stykke
var der et Blækhus af glas som sad i et hul. Til begge sider for
blækhuset var der en fordybning hvor vi skulle lægge vore Blyanter,
Grifler og senere Penneskafter. Selve Skrivepladen kunne løftes op.
Vi skulle lægge vore foldede hænder på pulten, til vi fik en besked
om hvad vi skulle lave. Drengene sad øverst i rækken derefter
Pigerne. Der blev udnævnt en duks som omdelte Grifler og Tavler, det
lød rædsomt når griflen skrattede imod Tavlen.
Vi
sang Morgensang, derefter bad vi Fadervor - hver Morgen. Der var 7
års Skolegang hver anden dag, også Lørdag.
Vi fik med det samme lært, hvis der blev banket på Døren skulle vi
omgående rejse os op, ikke noget med at stave et ord færdig, nej
stuen ret, indtil der blev sagt værs´sgo sæt jer ned. Der blev slået
mange Blækklatter ved sådanne lejligheder.
Det var ikke ret tit, det skete. Det med blækklatter var først i
2.-3. kl.. Heldigvis havde vi trækpapir, men var der for meget
“grums” på kunne det give en tur i Skammekrogen.
I Første Klasse var der kun os i Lokalet, men da vi kom i anden
klasse skulle vi gå sammen med Tredje - os små skulle sidde ved
Kakkelovnssiden, anden klasse sad ved Vinduet. Hvordan Læreren
styrede dette system husker jeg ikke, men når den ene række havde
mundtligt havde den anden skriveopgaver. Det gav ingen uro i
klassen.
Da jeg startede i 1. kl. opdagede jeg at der var stor forskel på vi
børn, ikke hvad angik opdragelse i almindelighed, men på , hvad ens
forældre var !. Det var chokerende for mig, jeg havde altid omgåedes
børn både fra Gårde og fra almindelige Huse, hvor man gik på
arbejde. Det der betød noget var, om de var gode Kammerater, nogen
man kunne stole på, om de var ærlige.
Men jeg blev klogere! Her var det hvem der havde fået Slagterpakker
med til Lærerinden, når forældrene havde slagtet, eller at
afleverede en invitation til Lærerinden, om at komme til “
Pølsegilde” !!
Jeg var rystet, for de børn der havde disse muligheder, fik også det
nemmeste skolearbejde, forstået på den måde, at Lærerinden spurgte
dem kun om ting, hun vidste de kunne. Vi andre kunne så blive spurgt
efter hendes Forgodtbefindende, ikke altid efter hvem der rakte
hånden op. Det resulterede altid i at hun fremhævede de “ dygtige
børn” dem med “ fedtegaver”. Der var mange af os der var meget
bedre, men hun var ligeglad.
Vi var en 3-5 stk. der gerne fulgtes ad til skole, der iblandt en
dreng hvis Moder var død. Da han skulle i skole igen, græd han
selvfølgelig, det gjorde jeg så også, vi syntes Vorherre havde været
ond - først tage min Far før jeg havde set ham og nu hans Mor, som
jeg havde kendt. Jeg husker vi gik alene den dag, med hinanden i
hånden og stortudede da vi kom i Skole.
I den tid hvor han ikke havde været i Skole fortalte Lærerinden at
hans mor var død, og at vi skulle være søde ved ham. Vi havde altid
vers for, og da han skulle begynde igen, havde vi Vildandens Sang.
Da vi nåede dertil, hvor Vildanden dør fra sine unger, tudbrølede
han. Men Lærerinden fortalte, at hvis børn havde været slemme kunne
Vorherre straffe dem, ved at lade en af deres Forældre dø.
Der var en Dreng mere i klassen som også tudede, ham og hans
lillebror havde mistet deres Far da de var små.
Så det var et vræleri på vejen hjem. Da vi nåede dertil hvor jeg
boede fortalte vi hvad der var sket, så blev min mor vred, ringede
til hans Far, som med det samme cyklede ud til Lærerinden. Vi var
alle tre fredede de næste stykke tid, fik stjerner i vore bøger, men
snart var det hverdag igen. Om vi så havde stået på hovedet, havde
hun ikke set det, - der var kun hendes ”gode børn”!
Jeg terpede salmevers, jeg kunne mine Lektier, intet hjalp, utroligt
jeg blev ved, men alligevel var jeg meget tit i skammekrogen, i
starten syntes jeg det var frygteligt, for hun fortalte klassen hvor
flovt det var at jeg stod der.
Men som tiden gik kunne vi jo se, at det var det faste Klientel, der
skiftedes til at stå der, så det virkede vist ikke efter hensigten,
vi stod bare og blev bitre, vi kunne ikke forstå hvorfor visse andre
undgik at stå der, selv om de lavede værre ting.
Lærerinden var ikke almindelig, hun havde den opfattelse, at alle
børn var stolte af at møde hende, ikke bare ved festlige
lejligheder, men også på vejen, i forretninger.
Hun forventede vi nejede og bukkede for hende, det gjorde vi også,
hvis vi ikke kunne undgå det, men ellers flygtede vi, gemte os, nede
i grøften, ja alle muligheder blev brugt. Kun fantasien satte
grænser for, hvor vi gik i dækning.
En gang da vi var nogle, der legede i grøften på Bogensevej, lød
det: ”Hun kommer!!” Alle i dækning, men jeg var på vej over på den
anden side, så den eneste chance, jeg havde, det var ind i Møllerens
have, om bag en busk, hun kørte forbi uden at se til højre eller
venstre. Vi kom frem igen, de andre mente hun havde set mig, så jeg
var forberedt til næste dag.
Udover Skammekrogen, havde hun et andet strafferedskab, der hed
neglerensning. Den havde jeg prøvet nogle gange, det var ren tortur
mod børn. Hun kunne kalde en af os op, for at se om vi havde rene
negle, så frem med hænderne. Den følgende dag her, havde jeg fået
min Mor til at efterse dem inden jeg gik, alligevel tog hun sin
tykke Benneglerenser frem og begyndte at grave under neglene, hun
trykkede til, så man var lige ved at tude, og så sagde hun fidelt:
”Nå, du så ikke jeg kørte til Købmanden i går, Solveig”. Det sagde
jeg nej til, neglerenseren blev presset igen, det var meget ondt
gjort. Jeg har ikke negle, der kan nå ud til Fingerspidserne.
Om Sommeren var vi ude i frikvartererne, kun hvis det var dårligt
vejr måtte vi spise inde. I dårligt vinter/ Sommervejr, fik vi lov
at være på gangen i frikvartererne. Vi måtte ikke Larme. Hvis det
skete kom hun ud fra Privaten, tog en af os der ikke havde
“Sulepakker” med til hende, og så var det en tur i skammekrogen, når
timen begyndte.
Om sommeren måtte vi gå ind i Klassen med vort Fodtøj på, men om
Vinteren skulle vi skifte ude i gangen, der var to træskoreoler to
Knagerækker, de var placeret på hver sin side af døren ind til
Klasseværelset, Drengenes først derefter Pigerne.
Det var også nødvendigt at skifte fodtøj, det var jo krigstid. Der
var ikke mange, der havde læderstøvler, de fleste gik i træsko med
jernbeslag, gummi var svært at opdrive. Sådanne Jernbeslag kunne
hurtigt ødelægge gulvene, så det var enten skiftesko eller at sidde
i strømpesokker. Det var der ikke mange der gjorde, Strømper var
dyre, de skulle stoppes, så det var en broget flok sutsko, de fleste
var hjemmehæklede med filtsåler.
Vi var en del der havde egen Skoletaske, mange delte deres med
Søskende, det kunne skabe problemer, hvis de ikke havde nået at
bytte Bøgerne rundt. En Lædertaske var noget man passede på, når de
gik i stykker, var det en tur til Sadelmageren som både syede
sømmene sammen og lappede evt. huller. Sådan en skoletaske hvori der
havde ligget en Madpakke fra Lørdag til Tirsdag, fik en helt speciel
lugt, en ”Hørm”, som jeg husker endnu.
I Forskolen havde vi alle Madpakker med, vi var for små til at gå
hjem i Pausen, der opdagede jeg ,at ikke alle havde det vi kaldte
pålæg, på Brødet men derimod Melis eller Farin. Det fik jeg aldrig
hjemme, så jeg byttede hele Pakken væk, helst til Puddersukkermad.
Det fortalte jeg aldrig hjemmene.
Fødselsdagsbillede 1943
Senere fik vi udleveret et Skrivehæfte med mange linier i. Alle
skulle stå på den fede streg ,så var der linier til alm. bogstaver,
en lidt højere oppe til t-k-h-b o.s.v. + en til de store bogstaver,
under linien var en streg mere til de bogstaver der gik under
stregen f.eks. g og p. Det var svært. Det værste ved skrivning var
at lave de rigtige streger: bue op, lige ned bue op ,en prik over så
var der et i .Vi skrev med Blyant, så der blev flittigt brugt
viskelæder. Blyantspidser havde vi ikke selv med, der sad en stor,
med Håndsving på Lærerindes bord, så var det med at række hånden op,
spørge om lov, det skulle helst ikke ske for tit.
Jeg husker første gang vi skulle tegne, jeg glædede mig meget, det
blev en stor skuffelse, vi fik udleveret et stk. ternet papir hvor
vi skulle vende det samme vej alle sammen, tælle et vist antal tern
opad, ligeledes fra siden, der skulle vi sætte en prik, videre
tælling, ny prik. Da der var sat mange, fik vi udleveret en lineal,
og på samme tid skulle vi alle slå streger fra de punkter hun sagde.
Det skulle blive en Lade med en port, selv håndtaget på porten blev
talt ud, det eneste vi måtte tegne Frihånd var Buen på porten. De
var alle ens!
Så skulle vi farve, jeg glædede mig, jeg elskede at farvelægge. Men
det kunne jeg godt glemme alt om, ikke noget med at bruge sin
fantasi, nej, vi fik udleveret en æske med 6 farver, Rød Gul, Grøn,
Blå, Brun og Sort. Det var farvestifter med Papir omkrig, hvis vi
tabte dem på gulvet, knækkede de, også hvis vi holdt for fast
omkring dem. Farverne endte efter kort tid i mange småstykker, men
de blev brugt alligevel..
Vi skulle male tegningen i de farver, vi fik besked på, ikke noget
med selvstændighed her, en port var grøn, ikke noget med at den
kunne være gammel eller halvrådden, som de fleste var, nej de skulle
altid ligne nybyggeri. Det var lærerindens måde at lære os børn at
tegne!
Til eksamen skulle der vælges tegninger ud, som skulle vises
Skolekommissionen, det var selvfølgelig igen, hendes ”søde børn”,
men der skulle en Ekspert til at se forskel på dem vi havde lavet.
Det var jo også mange år før, man brugte børns tegninger, til at
aflæse modenhed, fantasi, ja mange ting. Vi skulle lave vore ting så
ens som muligt, læse højt, skrive bogstaver, tegne, ja, det hele
foregik i flok, på samme tid!
En gang om Året var der fotografering af Klasserne, da var vi alle i
vort bedste tøj, det lignede bestemt ikke det vi gik i til hverdag,
Frøken Bentsen havde altid den samme sorte kjole på om Vinteren, til
fotografering, fester og Begravelser. Jeg har et Skolebillede fra 1.
klasse, hvor hun har en sommerkjole på, det var usædvanligt. Hendes
Sko var samme Model året rundt, sorte, halvhøje kraftige hæle, åbne
over vristen med et par klapper over, hvor de blev de snøret.
Når en i klassen havde fødselsdag, fik man lov at bestemme den sang
vi startede med om Morgenen, vi var faktisk fredede den dag.
Så var der det med at holde fest for klassen, det var for mig
mærkeligt at en del børn ikke måtte komme med, der var en rigtig sød
pige fra Kommunehuset i Kirkendrup, som ikke måtte for hendes
forældre, fordi de ikke havde råd til at hun skulle købe gave, selv
om jeg var lige glad med det, måtte hun ikke. De havde ikke råd til
at hun holdt fest, der var mange søskende. Det havde jeg det skidt
med.
Festen foregik direkte fra Skole, så hjem og hvad de havde med, der
nu ikke de store forandringer fra fest til fest, det almindelige
var: en Krone, Lommetørklæder af noget meget tyndt stof, som ikke
egnede sig til at pudse næse i, men de lå i en pæn æske, det kunne
også være 6 farvestifter, eller en tynd Malebog. De var alle købt
hos Købmanden.
Vi startede med Kakao ( kunstig, det ægte havde vi ikke før efter
krigen) Boller, Lagkage og måske lidt ekstra, så var det i gang med
at lege, hvis det var Regnvejr, så var det lidt sværere, men vi
havde en snor som blev bundet sammen hvorpå der sad en ring, så sang
vi: ”Tag den ring og lad den vandre, fra den ene til den anden”,
imens skulle vi holde om snoren med lukkede hænder og skubbe ringen
til naboen, og så var der en som skulle gætte hvor ringen var. Vi
kunne også lege Bro Bro Brille, Tornerose eller en leg, vi kaldte
”knude mutter”. Den gik ud på, at vi skulle svinge hinanden rundt,
og når den der bestemte sagde stop, skulle vi blive stående i de
mærkelige stillinger. Den bedste Attitude, fik lov at bestemme næste
gang. Vi spillede også Billedlotteri og Tampen brænder.
Hvis vejret var godt, var der meget man kunne lege: Skattejagt,
Røver og Soldater, To mand frem for en enke, gemme, hoppe paradis.
Sidst på dagen fik vi varm mad, hos mig var det altid kødrand med
stuvede Ærter og Gulerødder, derefter Budding, så var det hjemad
igen
Fødselsdagsfest 1944
Der var selvfølgelig stor forskel på hvem der holdt Fødselsdag, dem
hvis fædre gik på arbejde og dem som var selvstændige. Det var nu de
bedste steder, så var deres far med til at lege, især Alfred
Cykelsmed var god til at holde os beskæftiget, især med røver og
soldater, i det vi kaldte “den lille skov” det var noget bevoksning,
på skråningen ned mod søarealet på Beldringevej. Jeg husker engang
hvor der virkelig var tryk på “ Krigen” Alfred var god til at styre
kampen, om man så var fanget, af flere fjender, og skulle stilles
for retten, (det var Alfred) fandt han altid på noget, så man blev
løsladt, og var med i kampen igen. Men engang havde han nok levet
sig for meget ind i legen, da kom hans kone, hun var blevet nervøs
for om der var sket noget, hun havde den varme mad parat derhjemme,
og vore forældre forventede os hjem inden det blev mørkt. Det var
hurtigt hen at spise, så fuld fart på hjem. Det var en god dag. Der
var et andet sted som var specielt, det var en pige som kom fra en
gård. De havde et toilet, noget ingen andre i klassen havde,
selvfølgelig skulle vi alle derud, vi stod pænt i række, det var
fantastisk, der var et flot hvidt wc. Når vi havde forrettet vores
ærinde kunne vi bare trække i en perlekæde af metal, med et håndtag
i, så styrtede vandet rundt i beholderen ,og så var det væk!
Fantastisk, vi kom jo alle sammen fra hjem med gammeldags
lokumsspand, hvor man absolut ikke opholdt sig længere end
nødvendigt. Men det her sted var noget helt andet, næsten hyggeligt.
Det har været efter 1945 at hun igen skulle holde fest, da vi skulle
ind i stuen for at få kakao, boller, kage, som vi plejede, fortalte
hendes moder at det gjorde ikke et spor, hvis vi spildte, for over
dugen lå der en gennemsigtig dug, som kunne tåle at blive våd, den
troede vi ikke rigtigt på, den lignede glas, men var blød, havde en
blomsterbort i hver side. Det var det fornemmeste vi havde set!. Vi
passede alle på ikke at spilde, vi turde ganske simpelt ikke, tænk
hvis den ikke virkede. Det var mit første møde med plastik! Min Mor
troede mig ikke da jeg kom hjem.
Hvert år var der skolens Juletræsfest i Forsamlingshuset, det var
fest, vi skulle betale et beløb ved indmeldelsen, det dækkede også
en godtepose. Forældre betalte også et mindre beløb, der var salg af
kaffe, vand og øl i den lille sal. Theodor fra Allesø spillede
Violin og Erna fra Bytoften spillede på det gl. klaver der var i
huset. Præsten var med, han læste Juleevangeliet, derefter læste
Lærer Jensen en Julehistorie, derefter blev det store Juletræ
trukket ud midt i salen og lysene blev tændt. Så gik vi omkring børn
inderst, voksne yderst, og så blev der sunget, alle de kendte
salmer. Så fik vi godteposer, derefter legede vi forskellige lege,
det hele blev styret af Lærer Jensen. Så blev der strøet noget ud på
gulvet der lignede Sæbespåner, det gjorde gulvet glat, godt at danse
på, men var helt ideelt til glidebaner. Det var noget værre griseri
når vi faldt, tøjet fik mærkelige hvidlige pletter, det var næsten
umuligt at få af tøjet, især drengenes, det var ikke lige til at
vaske, så havde en dreng faldet, så var hans far eller mor der med
det samme, hen og sidde på bænken, det var end en hårdere straf end
at være i skammekrogen. Så blev der spillet op til dans, det var,
som det vel er endnu, drengene ville ikke være bekendt at byde en
pige op, så det var mødre med drenge, piger og piger, der dansede
sammen. Der blev leget tagfat, klat, ind imellem dem der dansede, så
der blev grinet, grædt af dem som faldt, der var bare fart på.,
sådan en aften. Ved 10 tiden sluttede festen.
Vi havde også håndarbejde i forskolen. Det første vi skulle lave var
at strikke en Vaskeklud. Den skulle ende som en Firkant. Den skulle
strikkes med Retmasker, det var for mig en stor videnskab, at det
kunne hænge sammen ved at dreje pindene, nogle af os “tabte masker”
andre lavede nye, det var ikke til at forestille sig at det kunne
ende som en firkant. Garnet var hvidt da vi fik det udleveret, vi
fik et stykke sæbe og på skift pumpede vi vand op, og vaskede
hænder, inden vi begyndte, det var ikke nok, vores strikketøj blev
mere og mere blå / brunt. Vi lærte i hvert faldt at trevle op igen.
Hendes yndlingsbørns strikketøj, rettede hun efter skoletid, men vi
andres måtte vi selv i timerne prøve at rette ud. Inden eksamen
skulle vi vaske dem , sætte navn på et stykke papir med en
knappenål. Den dag Skolekommissionen kom, lå vore klude, forskubbet
over hinanden, vendt så de ca. alle var lige, øverst den flotteste.!
Tænk at der aldrig var nogle der kiggede i bunken, de var nok blevet
overraskede. Da jeg kom hjem til min Mor med min, sagde hun: ”Den
lille klud kan vi kun bruge til grydelap”. Jeg syntes det var en
sørgelig skæbne den fik, alle de timers arbejde!.
Eksamen var for mig noget underligt noget! Vi fik at vide af
lærerinden hvad hun ville spørge os om, den dag, så vi læste på det,
vidste vi hvad vi ville blive spurgt om. Skolekommissionen bestod af
folkevalgte, kvinder mænd og præsten, den herlige Knudsen fra Allesø.
Efter overhøringen, fik vi fri, og Kommissionen gik til frokost hos
lærerinden. Den dag var hun i sin pæne sort/ blå kjole, samme model
sko, samme frisure, ret kedelig. Jeg havde set voksne damer med
pudder og lidt rødt på læberne, håret sat lidt smart, flotte sko
tyndere strømper, men nej, hun var ens året rundt.
Næste Sæson for Håndarbejdet, var emnet: Strømpestrikning - med 4
pinde! nu skulle der både strikkes ret og vrang. Vi fik alle
gammelrosa garn, vi skulle alle lave et bestemt antal masker, rækker
af omgange, det vil sige, nogen havde meget smalle skafter, hvor de
ikke kunne få foden i andre så store de sejlede i dem. Os der
strikkede stramt kunne ikke bruge sokkerne, dem der strikkede løst,
havde dog en chance for, at de en dag fik så store fødder, de kunne
passe dem. Et års tid efter, skulle vi sy Natkjole, det var også
gammelrosa men med lyseblå striber. Frøken Bentsen havde klippet ud
til os alle, det viste sig at der var kun en størrelse!! jeg kom
aldrig til at bruge min, da jeg var et par numre større . Andre
sejlede i deres. Det sidste jeg husker vi lavede til håndarbejde,
var en såkaldt prøveklud, med forskellige hulsøm, den har jeg endnu,
men ved ikke hvad den kan bruges til.
Hvis vi gik hjem og beklagede os, vi fik bare at vide, at det havde
vi nok fortjent. Jeg husker det er sket at en Far, havde været
derude, for at tale med lærerinden. Der var da voksne der kunne se
hendes urimeligheder. Respekten for øvrigheden, var som sagt stor.
Jeg spillede Badminton med Lærer Jensens dreng, og Læreren var
instruktør. En gang kom jeg til at sige du til ham, jeg blev flov.
Han sagde det kunne gå, når det drejede sig om Sport, men han ville
ikke høre det, når jeg engang skulle i Hovedskolen. Det kom han
heller aldrig til.
Der blev også lavet Gymnastik i Broby Forsamlingshus, det blev ledet
af Marius Vindshøj, når vi nærmede os opvisningen, kom Erna og
spillede Klaver til, det gav lidt mere Stil over afslutningen.
Gymnastikbilledet,1944, en træningsdag, drengen i forgrunden, var
der kun fordi han vidste, vi skulle fotograferes. Lederen var Marius Vindshøj. Bemærk ”gymnastikdragterne”!
Endelig kom dagen hvor jeg skulle begynde i 4. kl. Vi var de små, og
måtte sidde længst fra vinduerne, systemet var det samme: to rækker
borde - 5. og 4. kl. samtidigt. Men Læreren var ikke modtagelig for
“ Fedtepakker”, det var jo ikke så godt for dem, der havde været
beskyttet før. Her betød det noget om man havde lavet sine Lektier,
men der var kæft trit og retning som i Forskolen. Skolegården var
stor, med grus på, en meget stor Vandpost, et læskur hvor der var
gl. Ribber, de nederste var en del rådne Der stod en gl. Hest til
Gymnastik, den blev aldrig brugt, læderet i stykker næsten over det
hel, der var også en Plint, den husker jeg vi prøvede nogle gange.
Læreren kunne i godt vejr finde på at nu skulle vi lave Gymnastik,
det var ikke sådan gammeldags gymnastik i en time, nej han varierede
det så der også blev løbet, to Mand frem for en Enke eller klat.
Mange var begyndt at cykle til Skole, de satte Cyklerne i læskuret,
der var ingen Cykelstativer, men det gik fint uden. Også her var der
Lokum i Gården, Spandene blev først tømt når de var næsten fulde, om
Sommeren var det skrækkeligt med alle de Spyfluer når vi løftede
låget og forrettede vor nødtørft. Om vinteren gik det bedre med
lugten. Men sådan var det jo på alle Skoler på Landet dengang.
Her i Hovedskolen skulle vi også skifte Fodtøj, når det var dårligt
vejr, her var også to Træskoreoler og to Knagerækker, drengenes lige
inden for i gangen, Pigernes bagerst.
Også her sang vi Morgensang og bad Fadervor, inden timen begyndte.
Jeg har aldrig haft Sangstemme, men jeg skrålede med så godt jeg
kunne, det var et dejligt sted at være, men Jensen bad mig lade være
med til sangen, han sagde, du må gerne tie stille Solveig, den sved!
Læreren spillede Violin, jeg syntes det lød pragtfuldt.
Fagene var :Dansk, Regning, Bibelhistorie, Geografi og Salmevers.
Lærer Jensen var en god fortæller, især i Bibelhistorie. Han læste
det stykke højt vi havde for til næste gang, det sad bare fast hos
mig, jeg læste aldrig på det hjemme. Min Mor kunne ikke forstå at
jeg kunne det uden at havde læst.
Lykke for mig var hvis jeg havde nået, det jeg skulle så måtte jeg
gå over i Vindueskarmen, tage et kort op af den sorte
Kartotekskasse, hvor der var en tegning ,med en tekst under, f.eks.
en tegning af en Kiste, derunder teksten: ”Når Pengene i Kisten
Klinger, straks Sjælen ud af Skærsilden springer”. Det var nu ikke
underteksterne, der betød noget, det var motivet. Jeg elskede at
tegne, det var frihånd, med blyant, farvelagt, som det passede mig,
det var dejlige timer.
Der var ikke megen uro i klassen, i enden af Skolestuen havde han
indgang til privaten, den måde han åbnede Døren på om Morgenen,
vidste vi, hvilket humør han var i, og det var vi hurtige til at
aflæse.
Hvis han var i godt humør (han var bestemt ikke lunefuld) kunne vi
finde på at kaste papirkugler til hinanden. Det var ikke så smart,
hvis det var over til den anden klasse, og den havnede midt på
gulvet! Men Jensen sagde ”vi fortsætter undervisningen, når den der
har kastet, henter den.”, og det blev den. Men vedkommende skulle
ikke gøre det, et godt stykke tid efter, så kunne der vanke en
eftersidning. Han var en meget afholdt Lærer. Da jeg gik der, kunne
han komme ud og lege med os i frikvartererne og holde lidt sjov i
klassen. Det ændrede sig desværre senere.
Der var også Folkedans i Forsamlingshuset, ledet af Marius Vindshøj,
det var hyggeligt, men det krævede, at man havde råd, muligheder for
en Folkedanserdragt. Der var også Voksenhold
Folkedanserbillede 1945 foran post Eriksen hus på Bogensevej (nr.
358) Træskomandens Gerda holder fanen, Vindshøj står med blomster,
Theodor Lundsgaard med høj hat.
Det sidste år jeg gik i Skole, skulle jeg gøre Skolen ren, inden jeg
gik hjem. Det var fordi min Mor gjorde skole rent hver dag, så det
jo fint at hun nu kunne slippe med hver anden dag. Det hyggede jeg
mig egentlig med. Jeg sang meget højt, syntes det lød godt, i den
tomme Skole og kunne ikke forstå, jeg ikke måtte være med om
Morgenen, men der var jo så mange mærkelige regler, de Voksne fandt
på..
Hovedskolen i Næsbyhoved Broby 6./7 kl.
Arbejdet bestod om Vinteren bestod af ,først at tage ud af
Kakkelovnen, hvis der lå koks øverst der ikke var brændt ud, så
skulle de tages fra og lægges på gulvet, der var beklædt med Zink et
stort stykke ud på gulvet. Det lugtede rædselsfuldt, når de varme
koks kom derned, hurtigt tømme Kakkelovnen for aske, ud på Møddingen
med det der, hvor der blev tømt W.C. spande, om i et skur, tage Koks
med ind i en kulspand, de Koks, der lå på gulvet, blev lagt oven i.
Så kunne jeg lave gennemtræk et Øjeblik.
Så skulle pultene skubbes ned i enden af Lokalet, jeg gjorde det af
nogle gange, de var tunge. Så skulle fodbrætterne slås op, så grus
og jord faldt af, så feje den øverste del, skubbe halvdelen op igen,
så de nederste. Det blev lavet i begge rækker, så resten af
Skolestuen. Så feje Træskoreolerne ned, feje gang, løfte den tunge
rist op, der var nedlagt i gulvet foran indgangen, tømme den, så var
det slut. Så skulle det hele gentages, men denne gang blev gulvet
strøet med savsmuld, der var hældt Olie i, det skulle hele skolen
fejes med. Det var meget svært at få alt savsmuldet med, især under
bordene, når jeg skubbede dem, dryssede det næsten altid fra
undersiden..
Lokumsspandene tømte min Mor og Læreren, når de var fulde.
Træbrættet med låg, var hvidskuret, det ordnede min Mor, men jeg
skulle se efter om der var wc-papir.
Læreren tændte selv op i Ovnen, men det var næsten altid middag,
inden dem ved Vinduerne kunne mærke varmen, der var højt til loftet.
En episode ingen af os glemmer var, når der skulle sælges
Dybbølmærker. Det var det meget populært at få tildelt et område i
Sognet. Vi gik to og to, det var altid Hovedskolens elever der
solgte de forskellige nåle med en papskive på, der symboliserede
indsamlingsformålet..
Det var en dreng fra en gård her i Byen, der fulgtes med en anden,
som fik den gode ide, at tage dobbelt pris for mærkerne, de delte
pengene, så var det slut, troede de.
Men Lærer Jensen møder en, hvor de havde været, og han siger, det
var da voldsomt som de er steget, til dobbelt pris!
Så blev der kontakt til deres hjem, og de måtte gå den tunge gang
,rundt og aflevere, de penge de havde taget for meget. Læreren
fortalte det i klassen til os alle, vi sagde det selvfølgelig
hjemme. Men forældrene sagde til folk ,at det var Læreren der havde
informeret dem forkert?. Mærkeligt resten der havde solgt mærker
ikke havde hævet prisen.
Vi gik i 7 kl. da retskrivningsreglerne blev ændret, fra aa til å,
kunde til kunne, vilde til ville, det var forvirrende, vi nåede ikke
at lære det rigtigt.
Lærer Jensen fortalte os at når vi blev voksne, ville vi kunne sidde
hjemme i stuen, og se på et apparat, hvorpå der var levende
Billeder, som vi den gang kunne sidde ved et apparat for at høre
Radio, da grinede vi alle sammen, den gik ikke Jensen, det var for
fantastisk. Han fik jo ret, vi kendte kun til levende billeder, når
Stjerne Bio kom til Forsamlingshuset.
Tiden kom hvor vi skulle gå til præst, det var i Allesø Præstegård,
hos Erik Knudsen, et pragtfuldt menneske. Vi Cyklede eller gik ned
over Søen, tit havde vi nogle bag på, det var jo ikke alle Familier
der havde Cykler til hvert barn, det tog vi i stiv arm, det var så
almindeligt.
Det var en dejlig tid, vi blev senere Konfirmeret i Næsbyhoved Broby
Kirke.
Konfirmandholdet foran Præstegården i Allesø 1950
Inden den tid skulle vi store på en tur med klassen for sidste gang.
Tiderne var nu ændret så vi kunne komme ud omkring. Vores tur var
bestemt til København !.
Mange af vore forældre havde aldrig været der, så det var med
betænkeligheder, at sende os så langt væk. Lærer Jensen tog sin kone
Alis med og deres to små piger, dem der var mest bange for at blive
væk, var nok os selv, i den kæmpe store by, hvor gaderne ingen ende
ville tag. Huse så eventyrlig høje, brune, snavsede at se på, tænk
at bo der.
Vi var i Zoo, Tivoli, rundt at se seværdigheder, det hele var så
stort, tænk hvor vi kom fra her i Næsbyhoved Broby var
Forsamlingshuset stort, og når vi kom til Odense, måske i Zoo, så
kunne ingenting ikke være større!.
Så vi var propfyldt med indtryk, kunne dårligt skille dem fra
hinanden, da vi kom hjem og skulle fortælle.
6. og 7. kl. på lejrskole i København med lærer Jensen og frue
Jeg elskede at gå i Skole, men min Mor havde ikke råd til det, min
Bror var kommet i Lære som Møbelsnedker. Dengang var det vigtigere
at Drengene fik en uddannelse, de skulle jo forsørge en familie
engang. Pigerne kunne komme ud at tjene, så de kunne blive dygtige
Husmødre.
Jeg græd og tryglede, men intet hjalp, så gik jeg til Jensen, han
talte med min Mor, men hun ændrede ikke mening, så ud af Skolen.
Den dag der var eksamen i 7 kl. græd jeg næsten hele tiden, da det
var overstået, og Skolekommissionen var gået ind til Læreren og de
andre spænede hjem, blev jeg i gangen og stortudede, min gode
kammerat kom, han forstod ikke at jeg ikke var glad som alle andre.
Han ville være Mekaniker og måtte gerne.
Pludselig for jeg øje på Frk. Bentsens Hat der hang der på knagen,
sammen med de andres, Hatte og Overtøj, da kom jeg til at tænke på,
hvordan hun, havde ødelagt mine første Skoleår .
Vi tog den og sparkede Fodbold med den, det var ellers hendes fine
hat ,den til begravelser og Bryllupper. Vi måtte havde afløb for
vores had til hende, det blev aldrig til Hat igen, min Mor havde i
Dagens Anledning kommet ekstra Olie i Savsmuldet så den blev hurtig
ubestemmelig i farven., den var garanteret ukendelig da vi var
færdige, ulækker, fedtet, men det var en god fornemmelse at hænge
den tilbage og bare gå.
Vi lovede aldrig at fortælle det til nogen - undskyld Svend - jeg
gør det nu - 51 år efter!!!
Solveig Andersen (født Nielsen)
Bogensevej 387
Næsbyhoved Broby
5270 Odense N.
August 2001
Copyright © 2007-2008 www.odensea.dk |
|