I 1886 blev der anlagt et nyt havnebassin . der var store diskussioner om den økonomiske drift af Odense havn og kanalen og meningen var at det hele skulle hvile i sig selv og at det skulle baseres på de kanal- og havnepenge der kom i kassen. Ligesom i dag var der dengang en sund konkurrence havnene imellem på Fyn. Handelsforeningen i Odense havde utallige gange påpeget nødvendigheden af at Odense Havn ikke blev dårligere stillet end havnen i Nyborg.. i dag taler man om at brotaksterne over "Storebæltsforbindelsen" skal nedsættes for at skabe lige konkurrencevilkår for byerne øst og vest for Storebælt. Dengang var det et spørgsmål om nedsættelse af kanaltaksterne.
For at fastholde konkurrence med de øvrige havne på Fyn var det nødvendigt at gå fra manuel losning med havnearbejdere til brug at kraner og mere moderne udstyr til bl.a. losning af kul. der var stadig problemer med vanddybden i kanalen og en del skibe måtte ude i fjorden lettes for en del af deres fragt bl.a. finske trælastskibe.
I slutningen af 1800 tallet og begyndelse af 1900 tallet var der en stærk stigende trafik på Odense Havn. Dampskibene udgjorde en større og større del af den samlede tonnage i havnen. Det var til England at den største del af fragtmængden gik til. en del af fragtmængden bestod af kul fra England, jern og brosten fra Sverige, trælast fra Finland og Sverige. Der kom mere fragt til og der blev afskibet. Til en del lande afskibedes landbrugsprodukter bl.a. hvedemel, korn. Havnen kom i vækst , men havde vanskelige besejlingsforhold og og den lå udenfor de vigtigste handelsruter. Odense Havn opnåede aldrig en status som transithavn, som havnen i Ålborg og Århus gjorde.
Odense havde en lille handelsflåde når man sammenligner den med andre havne på Fyn. Der var som hjemmehørende i Odense i 1868 registreret 78 sejlskibe på mindst 4 NKT . I 1864 anskaffede man den første dampbugserbåd og antallet af dampskibe i Odense udgjorde mere end 20 % af de fynske dampskibe. en del af disse skibe tilhørte rederiet DFDS.
Billedkilde: Odense Bys Museer